Proxy beállítás - Opera

Alapértelmezetten a PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont által előfizetett online adatbázisok csak a Tudásközpont épületében, illetve az egyetemhez tartozó épületekben érhetőek el. Ám ha Ön aktív státuszú polgára egyetemünknek, úgy a Könyvtár arra is lehetőséget biztosít, hogy ún. proxy szolgáltatás keretében távolról is használhassa az adatbázisokat, így akár otthonról dolgozik, akár kiküldetésen tartózkodik (vagy éppen nyaral), a szolgáltatást igénybe véve hozzáférhet az egyetem által előfizetett tartalmakhoz.

Jelen ismertetőben ennek a proxy szervernek a beállítását szeretnénk bemutatni, 84-es verziójú Opera böngésző és Windows 10 operációs rendszer használata esetén. Ettől eltérő verziók esetében előfordulhat, hogy egyes menüpontok illetve grafikai elemek kissé megváltoznak, de az alapelv minden esetben ugyanaz marad.

Tehát adatbázisaink könyvtári proxy-n keresztüli távoli használatához önnek a PTE egyetemi polgárának (dolgozójának vagy hallgatójának) kell lennie, és érvényes olvasójeggyel kell rendelkeznie valamelyik könyvtári egységünkben.

(Azok az egyetemi polgárok, akik nem iratkoztak be és így nem tudják használni a távoli elérést,  online regisztrálhatnak a következő oldalon, ezután igénybe tudják venni a szolgáltatást.)


A beállításhoz a megnyitott böngészőben kattintson a bal felső sarokban az Opera ikonjára, majd a legördülő menüpontok közül válassza ki a BEÁLLÍTÁSOK almenüpontot! (1. ábra)


(1. ábra)


Ekkor az alap beállítási lehetőségek látszódnak. (2. ábra)


 (2. ábra)


Itt a legpraktikusabb, ha egyszerűen rákeresünk a keresőmezőben a "proxy" kifejezésre, majd a találatoknál "A számítógép proxybeállításainak megnyitása" sor végén lévő nyílra kattintunk. (3. ábra)

(3. ábra)


Kattintás után a számítógép fő internet-beállításai nyílnak meg, méghozzá a proxy fülnél. (4. ábra) Mindezek természetesen a Windows Vezérlőpultjából/Gépházából bármikor elérhetőek és módosíthatóak.

(4. ábra)


Kapcsolja be a "Telepítési parancsprogram használata" gombot! A "Beállítások automatikus észlelése" funkció bekapcsolva hagyása is ajánlott. (5. ábra)

    (5. ábra)


Az aktívvá vált fehér színű címmezőbe gépelje be a következőket: http://dbproxy.lib.pte.hu/db.pac
Ügyeljen arra, hogy pontosan gépelje be a sort, ezért a gépelés után ellenőrizze le, hogy nem történt-e elütés. (6. ábra)
(6. ábra)


Ezt követően kattintson az MENTÉS gombra, amellyel a megváltoztatott beállításokat érvényesíti, majd nyugodtan be is zárhatja az ablakot. (7. ábra)
(7. ábra)


Ha böngészőjében ezután szabadon elérhető tartalmú honlapra navigál, a PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont proxyja nem kapcsol be. Viszont, amint valamely könyvtári oldalunkat szeretné meglátogatni, a proxy érzékeli azt, és egy felugró ablakban olvasói hitelesítést kér. (8. ábra)
(8. ábra)


Ehhez a PTE bármely könyvtárába történő beiratkozásakor kapott és érvényes olvasójegyére, pontosabban annak olvasójegy-számára, valamint az ahhoz tartozó jelszavára lesz szüksége.

Felhasználói névként gépelje be az olvasójegyének (vagy ha új típusú diákigazolványa az olvasójegye, akkor annak) számát.

A jelszó alapesetben az Ön által a beiratkozáskor megadott születési idő, tehát 8 db számkarakter. A jelszó alapértelmezetten a teljes születési dátum, pl.1980.11.28. esetén a 19801128 jelszóval lehet bejelentkezni. 

Amennyiben Ön a beiratkozást követően ezt a jelszót előzőleg már megváltoztatta, akkor a sikeres hitelesítéshez ezt a már megváltoztatott jelszót kell megadnia.

Amikor az olvasójegyének számát és a jelszót sikeresen begépelte, akkor a hitelesítés befejezéséhez nyomja meg az BEJELENTKEZÉS feliratú nyomógombot. (9. ábra)
(9. ábra)



Az Opera böngésző megjegyzi a hitelesítési adatokat, és az Opera vagy a számítógép újraindításáig nem lesz szüksége újabb hitelesítésre más egyetemi oldal vagy adatbázis meglátogatásakor sem.

Amennyiben elgépelt valamit, vagy a hitelesítés nem volt sikeres, akkor a rendszer újra megjeleníti a hitelesítő ablakot. (10. ábra)

Ha a hitelesítéskor a mégse gombra kattintott, illetve ha könyvtári weblapunk meglátogatásakor valamilyen visszautasított kapcsolatról, vagy hozzáférés megtagadásáról szóló hibaüzenetet lát, akkor ellenőrizze a proxybeállításokat, hogy helyesek-e!

Amennyiben úgy véli, hogy helyesen adta meg, de a proxykiszolgáló mégsem engedi a tartalmat megjeleníteni, akkor valószínűleg a proxykiszolgáló elérhetetlen vagy üzemen kívül van. Ez esetben célszerű mielőbb jeleznie ezt a hibát az útmutató végén megadott elérhetőségek valamelyikén. A bejelentést követően munkatársaink megkezdik a hiba okának feltárását. 
(10. ábra)


A sikeres hitelesítés után az Opera felkínálja a jelszó mentését. (11. ábra) Ha Ön olyan számítógépről internetezik, amelyet más, idegen személy nem használ, akkor nyugodtan válassza a MENTÉS-t, ez esetben ugyanis az Opera újraindítás után is előre kitölti Önnek a mezőket. Ugyanakkor kérjük, ne mentse el a jelszót olyan számítógépen, amit Önön kívül más is használ!
(11. ábra)


Ezek a beállítások érvényben maradnak, amíg ön meg nem változtatja jelszavát, vagy olvasójegyszáma meg nem változik. Egyes frissítések telepítésekor az adatok megadása ismételten szükségessé válhat.

A helyes proxybeállítást és a hitelesítés sikerességét ki is próbálhatja, ha a könyvtári honlap adatbázis-aloldalán valamely előfizetett adatbázisra kattint, vagy akár az EDS összetett metakereső keresődobozára az alábbi oldalon. (12. ábra)
(12. ábra)


Megfelelő kapcsolódás esetén az adatbázis a keresési találatokat kilistázza, valamint valahol, általában a képernyő jobb felső sarkában az azonosított intézmény felirata, logója is megjelenik, jelezve ezzel, hogy a felhasználót a rendszer a PTE hálózatán belülinek látja. Ez esetben a kutatómunka zavartalanul folytatódhat, és a felhasználónak minden PTE-s jogosultsága működni fog, mintha fizikailag is az egyetem területén belülről internetezne. (13. ábra)

Erre az azonosításra természetesen csak előfizetett adatbázisok esetén van szükség, az ingyenes adatbázisokat korlátozás nélkül mindenki használhatja, így tulajdonképp pusztán ezek miatt maga a proxy-beállítás sem szükséges.

Mindenesetre ha egy előfizetéses adatbázis mégis előfizetési vagy belépési adatokat kér, akkor vagy a proxybeállítás volt sikertelen, vagy más okból nem sikerült kapcsolatot létesíteni a proxykiszolgálóval, esetleg - elvétve - magával az adatbázissal akadhat technikai jellegű gond, de ez esetekben is keresse nyugodtan kollégáinkat az útmutató végi elérhetőségek valamelyikén.
(13. ábra)


A PTE által előfizetett és ingyenes adatbázisok listáját azok elérési útvonalaival, keresési segédleteivel mindig a https://lib.pte.hu/adatbazisok oldalon találja, vagy a főoldali „E-könyvtár” menüben.

Reméljük, hogy ismertetőnk segítségére volt abban, hogy távolról is sikeresen és kényelmesen használhassa előfizetett adatbázisainkat! Köszönjük a figyelmét!

Kollégáink:

Adatbázisokkal kapcsolatban

Ésik Szabolcs — adatbázis referens, könyvtáros
E-mail: esik.szabolcs@lib.pte.hu
Telefon: (72) 501-650 / 28027

Bedő Márta — adatbázis referens, könyvtáros
E-mail: bedo.marta@lib.pte.hu
Telefon: (72) 501-650 / 28027

Proxy-kapcsolódási hiba esetén

Hamburger György — informatikus, rendszergazda
E-mail: hamburger.gyorgy@lib.pte.hu
Telefon: (72) 501-650 / 28110

Szakolczi Gábor — informatikus, rendszergazda
E-mail: szakolczi.gabor@lib.pte.hu
Telefon: (72) 501-650 / 28077

Trackback link: