Könyvajánlók

Oscar Benifier: A jó és a rossz, az vajon mi?

Oscar Benifier: Oscar Benifier: A jó és a rossz, az vajon mi?. Móra Könyvkiadó, Budapest, 2016, 95 oldal
ISBN: 978-963-415-299-6 – Fordította: Schultz Ádám

Oscar Benifier, a filozófia doktora, a franciaországi Nanterre-ben kezdett el kísérletezni az iskolai programba illesztett filozófiaórákkal, s ezek tapasztalatait felhasználva írta meg gyerekeknek szánt, "Filóka" című könyvsorozatát. A "Ki vagyok én?", "Az élet vajon mi?" és "A jó és a rossz, az vajon mi?" című kötetek már magyarul is olvashatók.

Daniel Keyes: Virágot Algernonnak

Daniel Keyes: Virágot Algernonnak. Kriterion Könyvkiadó, Budapest, 1979, 254 oldal
ISBN: 9630718073 – Fordította: Szepessy György

„Az intelligencia az emberiség egyik legnagyobb adománya. De a tudásra való törekvés túlságosan is gyakran kiszorítja a szeretetre való törekvést.”

Beke : rohoé é éhogyő / Aknai Tamás

Aknai Tamás: Beke : rohoé é éhogyő. Pro Pannonia, Pécs, 2018, 511 oldal
ISBN: 978-615-5553-41-7

A tanulmány-, és interjúkötet a magyar és nemzetközi művészettörténeti kutatások és művészeti események emlékezetes, igen sokszor középponti alakjának, a ma már 72 éves műtörténésznek kíván emléket állítani, aki Szombathelyen született 1944. május 23-án, Beke László és Hanyi Piroska gyermekeként. Már életrajzának főbb pontjai is jelzik, hogy nem átlagos értelmiségi attitüd kibontakozásának lehet részese, aki kapcsolatba kerül a terjedelmes munkával, amelynek elkészítését a pályázatban előjelzem. 1963–1968 között még együtt jártunk az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának művészettörténet-magyar szakjára, aztán 1968–1969 között Beke László elkerült a Művészettörténeti Dokumentációs Központba, onnan pedig az 1969–1988 közötti időszakban a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutató Csoportjába, ahol tudományos munkatárs volt. 1968-ban házasságot kötött egyetemi évfolyamtársunkkal, a művészettörténész Varga Zsuzsannával. Három gyermekük született; Beke Zsófia (1970), Beke Dorottya (1971) és Beke Márton (1975). 1974-ben egyetemi doktori fokozatot szerzett. 1987–1988 között a lyoni Lumiere Egyetem vendégprofesszora, majd 1988–1995 között a Magyar Nemzeti Galéria főosztályvezetője lett, Hét éven át vezette a 19–20. századi főosztályt. Párhuzamosan az Iparművészeti Főiskola tudományos munkatársa, és a Képzőművészeti Egyetem címzetes egyetemi tanára; 1990–1994 között tanszékvezetője volt. 1995-től öt évig a Műcsarnok főigazgatója lett. Igyekezett „elégtételt szolgáltatni” az 1960–80-as újavantgárd nemzedékeknek, akik korábban csak korlátozott körülmények között tudtak megmutatkozni...

Szabó Magda: Az őz

Szabó Magda: Az őz. Európa, Budapest, 1959, 250 oldal

„Az isten verje meg, és téged is, fájjon a halál, fulladj, és kínlódj, és kaszálj a karoddal, mint apám, és csak azért kívánnám, hogy legyen túlvilág, hogy azon is csak égj a purgatóriumban, míg az idők be nem telnek, de te a purgatóriumban sem hiszel, a saját vallásodban sem, nemhogy az enyémben!”

Maurer Dóra grafikai munkássága, 1957-1981 : nyomhagyás, nyomtatás : [Barcsay Terem, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2017. október 12 - december 3.]

Maurer Dóra: Maurer Dóra grafikai munkássága, 1957-1981 : nyomhagyás, nyomtatás : [Barcsay Terem, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2017. október 12 - december 3.]. MKE, Gáyor-Maurer SUMUS Alapítvány, Budapest, 2017, 215 oldal
ISBN: 978-963-7165-73-3

sokszorosított grafika olyan szelete Maurer Dóra életművének, amely az egész pályára kiható képi gondolatokat vetett fel. Mindemellett kivételes kvalitása és kísérletező jellege miatt a magyar grafika történetének is meghatározó fejezetét alkotja. Maurer 1961-ben grafika szakon végezte el tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán. 1960 után technikai kísérletek révén gazdagította nyomatait. 1970 körül fordulat következett be grafikai munkásságában: a lemezre maratott ábrázolás helyett maga a nyomhagyás, mint folyamat és akció, valamint a nyomtatás mint dokumentum került művészi kísérletei középpontjába. Az erről való gondolkodást egyedülálló következetességgel folytatta a korszak magyar művészetében, a nyomhagyás-nyombiztosítás problémáját kiterjesztve és átfordítva a rokon médiumokba, a fotóba, mozgóképbe és festészetbe. Ebben a hozzávetőlegesen 1981-ig tartó időszakban megalapozta a magyar művészi nyomtatott grafika konceptuális irányát. Annak ellenére, hogy kísérletező szellemű rézkarc sorozatára 1961-ben nem kapott diplomát, pályája szorosan kötődik a főiskolához: komoly művészetpedagógiai gyakorlat után, 1990-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő tanáraként dolgozott (diplomáját utólag kapta meg), 2008 óta a „Professor emerita” cím viselője...

Identity : Chermayeff & Geismar & Haviv : dedicated to Ivan Chermayeff, 1932-2017

Identity : Chermayeff & Geismar & Haviv : dedicated to Ivan Chermayeff, 1932-2017. Standards Manual, New York, 2018, 312 oldal
ISBN: 978 0 692 95523 9

Identity: Chermayeff & Geismar & Haviv showcases a body of work spanning 60 years from the seminal New York design firm founded in 1957 by Ivan Chermayeff and Tom Geismar. The firm’s contribution to design has shaped the way corporate identity programs influence culture. The book features over 100 case studies from the firm’s previous and current clients, including Chase Bank, NBC, PanAm, PBS, and many more. Also included are interviews with Tom Geismar and Sagi Haviv, plus written contributions from Milton Glaser, John Maeda, and others.

Barcsay, Vajda, Ámos, Korniss, Anna, Bálint

Barcsay, Vajda, Ámos, Korniss, Anna, Bálint. Déri Múzeum, Debrecen, 2018, 599 oldal
ISBN: 978-615-5560-16-3

Barcsay Jenő, Korniss Dezső, Anna Margit és Bálint Endre a rövid életű, ám annál nagyobb hatású, 1945 és 1949 között működő Európai Iskola köréből indult. Valamennyien arra törekedtek, hogy egy modern szemléletű hazai művészetet teremtsenek, mely egyszerre magyar és európai, Vajda Lajos és Ámos Imre művészi törekvései pedig követendő példaként lebegtek a szemük előtt. Legfőbb ideájuk az volt, hogy Bartók és Kodály mintájára magyar művészetet teremtsenek, úgy, hogy közben egyszerre korszerűek, modernek és európaiak. A Nagy T. Katalin kurátor által rendezett kiállítás e hat kiemelkedő művész munkásságát mutatja be, nemcsak a térben és a falakon, de egy kiemelkedő jelentőségű kötetbe rendezve is...

Tari Annamária: Y generáció

Tari Annamária: Y generáció. Jaffa Kiadó, Budapest, 2010, 298 oldal
ISBN: 978-963-9971-20-2

Mindig nagyon nehéz a válaszadás, ha a kedvenc könyvemről kérdeznek. Legfőképpen azért, mert nincs kedvencem: tipikusan az az ember vagyok, aki sok mindent szeret. A könyvek között kutatva, úgy gondoltam, azt fogom választani, amelyik a leginkább jellemzi a mostani életszakaszomat.

Octavo Redux 1:1 : a record of Octavo, journal of typography, 1986-1992 / Mark Holt, Hamish Muir

Mark Holt, Hamish Muir: Octavo Redux 1:1 : a record of Octavo, journal of typography, 1986-1992. Unit Editions, London, 2017, 379 oldal
ISBN: 978 0 9956664 5 0

The eight issues of Octavo, journal of typography, published in the 1980s and 90s, have acquired cult status. Copies sell for exorbitant prices and only rarely become available. If you want to find back issues, be prepared to pay big money. But it’s now possible to ‘own’ all eight issues and to enjoy them at actual size in a brand-new Kickstarter-funded 384pp book – Octavo Redux.

Material : monograph volume 3, 2003-2016 / Andreas Uebele

Andreas Uebele: Material : monograph volume 3, 2003-2016. Unit Editions, London, 2017, 507 oldal
ISBN: 978-0-9956664-2-9

‘Everything is material. Material is a starting point from which something new arises. We’re assigned a task and we take it forward; we add to what already exists’ Andreas Uebele

Tartalom átvétel