El Kazovszkij (1948-2008) a XX. század utolsó évtizedei és az ezredforduló egyik legeredetibb és legszuggesztívebb magyar képzőművésze volt. Festőként, performerként, díszlettervezőként és – ma már tudjuk – költőként is hatalmas életművet hagyott hátra, amelynek roppant elevenségét és infernális mélységeit a kortársak is azonnal fölismerték.
A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria ősszel nyíló reprezentatív kiállítása nem arra vállalkozik, hogy monografikus módon áttekintse és mintegy művészettörténetileg “helyére tegye” mindazt, amit Kazovszkij fájdalmasan korai halálával örökül hagyott. Nem az a cél, hogy az életút szakaszait a pálya szerves egymásutánjaként mutassuk be. Nem protokolláris emlékkiállításra, inkább vitákat provokáló, izgalmas kortársi eseményre készülünk...
A kiállítás egymástól markánsan elkülönülő szekciókból tevődik össze, amelyek El Kazovszkijt és művészetét egy-egy karakteres metszetben villantják fel. A rendezés nem állít fel közöttük fontossági sorrendet, illetve nem határoz meg a nézőknek egyértelmű bejárási útvonalat – inkább arra ösztönöz, hogy a labirintusszerű térben járkálva szokatlan összefüggésekre figyeljünk fel vagy ismerjünk rá.
A művésznek erős hajlama volt bizonyos tárgyak, emberek, műalkotások fetisizálás ára. Ez a dolgokat megszálló, birtokolni vágyó érzéki akarat a szubjektum érzelmi-indulati függőségéről is árulkodik: saját hiányérzete kölcsönzi bálványainak azt az erőt, amely azután a hatalmába keríti. Bemutatunk néhány híres klasszikust – festményt, szobrot, filmrészletet -, amelyekért El Kazovszkij is rajongott, valamint kiállítunk néhány olyan ruhadarabot és testékszert, amelyeknek viseléséhez élete végéig ragaszkodott. A fétistárgyak állítása, kultusza és ledöntése a művész festményeinek, installációinak és híres performanszaink központi témája volt: csillapíthatlan, szerelmes sóvárgása az elérhetetlen Szépség után, a Másik eleven testének roppant sokféle, gazdag érzékiségű művészi pótlékait hívta életre.
A fikcióval , a keretekkel, síkvetületekkel, a képregény formával és az irodalmi szerepekkel való játék azonban nem ártatlan – El Kazovszkij zaklatott, szenvedélyes művei a vágyat uralom és alávetettség, erőszak és szenvedés, szadizmus és mazochizmus folyamatos váltógazdálkodásaként tartják életben. Innen e művészet mélyről fakadó teatralitása : az expresszív rámutatás, a nagy-romantikus gesztusok, a drámai párviadalok, feszültségteljes szerepcserék operaszerű látványos elővezetése nemcsak a színház jellegű munkák, de a festmények és grafikák lényegjegye is. A színek, terek, méretek, formák intenzív és szenvedélyes ellenpontozása révén a festő roppant erővel képes a nézőt képei mágneses vonzáskörébe vonni és világa feltárulásának élő szemtanújává tenni.
A kiállítás egyik szenzációja a több mint harminc éven át űzött ünnepi játékai, Dzsan-panoptikumok monumentális színpadának és jelmezegyüttesének bemutatása – az élő fétisekkel folytatott önsebző performanszoknak egykor ő maga volt a főszereplője. El Kazovszkij és eleven modelljei távollétére korabeli videófelvételek és az egykori résztvevőkkel rögzített videointerjúk emlékeztetnek, de folyamatosan vetítjük Éri-Kovács Andrásnak az utolsó előadásról készült többkamerás televíziós felvételét is.
Az egész életművet átszövi, magánmitológiájában is tükröződik és sok interjújában rendre fölbukkan a nemi identitásproblémája, amelynek önálló – tapintatos, de karakteres – tárgyalása nélkül a vállaltan transznemű (biológiailag női testbe született, társadalmilag azonban homoszexuális vonzódású férfi) El Kazovszkij minden bemutatása képmutatás lenne. A művész mindig bátran fordult szembe a nemi sztereotípiák zsarnokságával: de mivel saját önértékelése szerint “19. századi stilizált férfitudattal” nőtt fel, saját köztes pozícióját is a markáns férfi és női szerep-előírásokkal konfrontálódva formálja meg.
A gyermekkortól meghatározó jelentőségű identitáskeresés ténye magyarázza El Kazovszkij képi művészetének egyetlen jól azonosítható forrásvidékét: a tudattalannal és a vágyfantáziákkal első ízben radikálisan szembenéző és hibrid testekkel operálószürrealizmus hatása korai munkáin nem tagadható. Mélyre ható családi és kulturális gyökereit, a nyelvhez, a klasszikus orosz irodalomhoz és kultúrához való kötődését szintén külön szekcióban dolgozzuk fel.
Noha lényegében független az eddigiektől, nem kerülhető meg El Kazovszkij indulásának egykori avantgárd kontextusa, a 70-80-as évek hazai underground ellenkultúrája sem – annak a bensőséges befogadó közegnek, egyszersmind torz nyilvánosságnak a felvillantása, amelynek támogatása nélkül nem jöhetett volna létre, de amelyben szükségképpen félre is értették. Idetartozik korai eredetű, de egy életen át őrzött vonzódása bizonyos szubverzív szubkultúrákhoz, mint például a camp ízlés vagy a punk világa.
Végezetül egy provokatívan “white cube”-nak elkeresztelt önálló szekcióban irányítjuk a figyelmet El Kazovszkij festészetére. A kifejezés a kortárs művészeti szakirodalomban azt a látszólag semleges galériateret jelöli, amely kizárólag a művek “tisztán” esztétikai, “abszolút festői” minőségeit állítja fókuszba, vagyis kizár a műértésből minden, úgymond, külső, alkalmi és lokális vonatkozást, társadalmi, nemzeti, kulturális, vallási vagy szexuális kisebbségi kontextust, hogy semmi se zavarja az abszolút festői értékek érvényesülését. Mivel A túlélő árnyéka – Az El Kazovszkij-élet/mű című kiállítás koncepciója maga is ilyen heterogén kontextusokat sorakoztat fel, a Kazovszkij-művek egy kisebb csoportjának minden szubkulturális, multikulturális, gender szempontú vagy performatív összefüggést radikálisan felfüggesztő/zárójelbe tévő bemutatása hozzájárulhat a különféle művészetfogalmakhoz kapcsolódó rejtett ideológiák tudatosításához, ennélfogva El Kazovszkij érvényes kortársi recepciójához.
Kurátorok: Jerger Krisztina, Rényi András, Százados László
Engedélyezi, hogy összegyűjtsük és felhasználjuk az adatait, ezáltal személyre szabhassuk az Ön számára nyújtott szolgáltatásainkat?
Állítsa be az Ön számára elfogadható viselkedési módokat vagy látogassa meg e célból létrehozott bővebb információt tartalmazó oldalunkat, hogy tájékozódjon a lehetőségeiről!