Gyakorló tanárként tanároknak, pszichológia és társadalomtudományok iránt érdeklődőknek Tari Annamária Y generáció (és az újabb, Z generáció) című könyvét ajánlom.
A generációs kutatások manapság nagyon népszerűek, és ha Tari könyveit megvizsgáljuk, látszik, ő is előszeretettel kutatja a különböző generációk szokásait, lélektani jelenségeit, amelyek változásai nagymértékben a fogyasztói társadalom változásához köthetők. Mivel fiatal felnőtteket is oktatok, és az Y generációnak – az évszámbeli besorolást tekintve (1976 és 1995 között születettek) – szintúgy tagja vagyok, a könyvet egyfajta útmutatóként tudom olvasni: másokhoz és magamhoz. Ez a pszichológiai kalandozás pedig nagyon érdekes tud lenni, illetve segít tanárként olyan módszertanok kidolgozásában, amelyek az adott korosztály számára érdekesek lehetnek.
A könyvből kiderül, hogy az Y generáció tagjainak nagy része – hiszen a séma nem húzható fel mindenkire – 15 percnél tovább nem képes figyelni, jellemző rá a kommunikációhiány (legalábbis az offline térben), a munkahelyén pedig semmiképpen sem szeretné a „rabszolga” szerepét betölteni. A kitalált történetekkel, párbeszédekkel illusztrált fejezetekben a szerző mindemellett igyekszik arra is választ találni, hogy ezek a jelenségek mely társadalmi szokások átalakulása, jelenléte miatt változhattak ebbe az irányba. Figyelmetlenségünket indokolhatjuk például a tévé megjelenésével: gondoljunk csak bele, 12-13 percenként reklámokat kapunk…
Szanyi-Nagy Judit egyetemi hallgató
ajánlásával
Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar