XXV. Miskolci Grafikai Triennále
Mimetikus szerkezetek
Rácmolnár Sándor
A miskolci Grafikai Biennále 1961-2008
Fogalomábrázolások a grafikában
tovább >>>
E kötet hiánypótló írás, hiszen az elmúlt évtizedek szakirodalmából hiányoznak a mozgásszervi elváltozások megelőzésével foglalkozó, nem csak szakembereknek szánt művek.
A szerző érinti a mozgásszervi elváltozások megelőzésének lehetőségeit a testnevelésben, továbbá a mozgásszervi funkciók javításának begyakorlási területeit. A könyvből megtudhatják az olvasók, hogy milyen gyakorlatokat érdemes megtanítani a különböző korú gyermekeknek ahhoz, hogy egészséges felnőtt válhasson belőlük.
A kötet kiváló segédletet jelent a szülők, az óvónők, a tanítók, a tanárok, valamint a testedzéssel foglalkozók számára.
tovább >>>
Ezt a könyvet egyaránt ajánljuk óvodás, kisiskolás és felsőbb iskolás gyereknek, illetve szüleiknek, még inkább tanáraiknak, akik hajlandók együtt játszani a számítógépen – nem kész, gyári játékokat. A Logo a számítógép legója.
„A számítógép világa strukturálisan pontosan olyan, mint a gyermekek nem formalizált, szóbeli tanulási világa” – idézi Seymour Papert gondolatát e könyv recenzense. Ez a felismerés alakította ki a Logo programozási nyelv pedagógiai szerepét. A Logo igazi oktatási sikerét és nemzetközi népszerűségét főként a teknőcgrafikának köszönheti.
tovább >>>
A középkori jogtudós, Pierre Dubois neve aligha ismert a szélesebb olvasóközönség előtt, azonban a történészek az európai egység megteremtésének előfutárát látják benne. Dubois, ki az angol és a francia király egyházi ügyekben illetékes ügyvédje volt, A Szentföld visszafoglalása című monumentális munkájában egy egységes Keresztény Köztársaság felállítását szorgalmazta, amelyet az államok vezetőiből álló zsinat vezetett volna.
tovább >>>
Szép volt, híres és irigyelt. Híresen szép és irigylésre méltóan híres: saját korának egyik "sztárja". Olyasvalaki, akire mesébe illő eljegyzése percétől fogva az egész világ kíváncsi volt, akinek minden lépését hivatalból követték és minden lélegzetvételéről beszámoltak. Akit a mai közszereplőkhöz - divatos szóval élve "celebekhez" - hasonlóan hatalmas közfigyelem és érdeklődés övezett. Egy asszony, aki szellemi és mentális elszigeteltsége ellenére sem lehetett egyedül: bármennyire igyekezett is kiharcolni jogát saját magánéletéhez és jogát a magányhoz, valójában sosem találta, sosem találhatta meg az áhított egyedüllétet.
tovább >>>
Lélegzetelállító intellektuális nyomozásra invitálja olvasóját a könyv szerzője. Nem először... Témája most is Bach rejtélyes - befejezetlenül maradt (?) - utolsó műve, "A fúga művészete"., Göncz Zoltán az 1990-es évek elején publikálta először megdöbbentő felfedezését: Bach utolsó fúgájának elveszett részei a fennmaradt kézirat alapján rekonstruálhatók, ugyanis a szerző a kottába szinte "beprogramozta" a később elkallódott ütemeket. Mi több, valójában ez az elveszett rész, az úgynevezett "permutációs mátrix" készült el legkorábban. Korunk zenei életének meghatározó személyiségei méltatták elismerő szavakkal e helyreállító munkát: "meggyőző, igaz" - Ligeti György, "csodálatraméltó" - Nikolaus Harnoncourt, "megrázó és megvilágosító" Kurtág György. E most megjelent -CD melléklettel is ellátott- könyv a rekonstrukció révén létrejött különleges zenei szerkezetek mögé próbál bepillantani.
tovább >>>
A jelenkori társadalmi, gazdasági és környezeti válságra sokan, sokféleképpen keressük a válaszokat. Ez nagyon biztató, mivel világunk annyira sokszínű, hogy mindenhol más és más megoldásokra van szükség. Egyben viszont azonosak a megoldások: változnunk kell. A változás mindenre és mindenkire érvényes: a társadalmi és gazdasági rendszerek lényeges változása mellett életünk teljességére is kiterjed, mindennapi életformánkra, gondolkodásunkra és értékrendünkre.
A nyugati típusú kultúra jelenlegi válsága arra kényszerít bennünket, hogy újraértékeljük eddigi történelmünket, őszintén ismerjük fel tévedéseinket és változtassunk eddigi gondolkodásmódunkon.
tovább >>>
Már az ógörögök nagy gondolkodói azt vallották, hogy muzsikus, poéta, festőművész és matematikus géniusznak születni kell vagyis kivételes tehetség nélkül a legjobb családi, iskolai és társadalmi feltételek mellett sem lehet valakiből ilyen géniusz. Korábbi könyveimben a muzsikus, poéta és festőművész géniuszok elemzése kapcsán igyekeztem a születni kell koncepcióra a modern genetikai ismeretek alapján magyarázatot találni. Most a nagy magyar matematikusok értékelésére vállalkozom. Be kell vallanom, nem véletlenül maradtak a matematikusok utolsónak. Féltem tőlük, most már tudom: joggal.
tovább >>>
A kortárs magyar művészettel sokszor az a gond, hogy éppen a magyarok számára érthetetlen és elérhetetlen. Az itthoni múzeumok ritkán, legfeljebb egy-egy tematikus tárlat keretében mutatnak be kortárs alkotásokat, a számos magángalériába csak a műgyűjtők tévednek be, a különféle új technikákkal készült modern művek értelmetlennek tűnnek az egyszeri múzeumlátogató számára. Pedig a nagyvilág újabban magyar művészek nevétől hangos, akiket nemzetközi vásárokon és tárlatokon díjaznak, jelentős ösztöndíjakban részesítenek, mindenhol elismernek.
tovább >>>
A könyvnek kettős célja van: egyfelől igyekszik körüljárni a fotográfia esztétikáját, hogy az olvasó képet kapjon a fotóművészet helyzetéről, másfelől fontos és elkerülhetetlen elméleti kérdéseket fogalmaz meg. A szerző számos fotóművészeti alkotás elemzéséből indul ki, majd az esztétika, a filozófia és a pszichoanalízis segítségével új esztétikai koncepciót dolgoz ki. A könyv három nagy kérdéskört tárgyal: Milyen a fotográfia és a valóság viszonya? Melyek a fotóművészeti alkotások sajátosságai? A fotóművészet mennyiben fémjelzi a kortárs művészetet, sőt mennyiben azonos annak lényegével? François Soulages, filozófus, esztéta, a Sorbonne Paris 8 Saint-Denis Egyetem professzora.
tovább >>>
A "mindent látás" vágyából táplálkozó optikai technikák, képzőművészeti újítások, amelyek a 18-19. század fordulóján megszaporodtak, mind-mind isten trónfosztásának voltak apró megnyilvánulásai. Mindegyik arra szolgált, hogy az ember maga tehessen szert a tökéletes látásra, mintegy "megkerülve" Istent. A technikai eszközök, amelyek addig nem látott tartományokba engedtek bepillantást, soha nem sejtetett módon alakították át az ember és a világ viszonyát. Az emberi látást nem egyszerűen segítették, hanem azt is nyilvánvalóvá tették, hogy maga a látás mennyire dinamikus tevékenység.
tovább >>>